Geen voorrijkosten!​

Sloten vervangen volgens de verzekering

Slotenmaker Slotalarm Slotenspecialist

Dat gevoel kent iedereen wel: je staat voor de deur en je kunt de woning niet meer in omdat je de sleutel nergens kan vinden. Of erger nog: Het slot tijdens een inbraak geforceerd. 

Je moet nieuwe sloten plaatsen. Vervelend, want sloten vervangen is natuurlijk duur. Dit zijn onverwachte kosten waarmee je op het moment dat het voorkomt meestal geen rekening houdt. Maar kan de inboedel– of opstalverzekering deze kosten dekken? Welke voorwaarden gelden er? En misschien nog wel de meest belangrijke vraag, wat krijg je precies vergoed?

Verzekeraars krijgen regelmatig te maken met dit soort vragen. Zeker bij mensen die net zijn verhuisd of juist opzoek zijn naar een uitbereiding op hun inboelden- en/ of opstalverzekeringspakket. Zij helpen en adviseren hun klanten bij het afsluiten ervan en houden zich bezig met het indienen en  verwerken van verzekeringsclaims. 

Welke verzekeraars bieden de hoogste vergoedingen? Slotenmaker Slotalarm zocht het voor je uit:

Het verschil in maximale vergoedingen aangeboden door woonverzekeringen in 2022 is aanzienlijk. Nationale Nederlanden, ING, HEMA en SNS Bank bieden de hoogste vergoeding voor het vervangen van de sloten, met een maximale vergoeding van 800 euro. Unigarant biedt daarentegen de laagste vergoeding voor sleutelverlies (250 euro). De gemiddelde maximale vergoeding bij vervanging van sloten is 400 euro. ANWB en ZLM vergoeden vervanging van sleutels, sloten of cilinders maximaal 50%. 

Een woningverzekeraar behandelt de term “schade” op twee manieren. Dit kan betekenen dat het slot bij een inbraak is geforceerd, maar ook dat de sloten moeten worden vervangen zodra iemand zijn tas met sleutels wordt gestolen of (per ongeluk) een sleutel verliest in bijvoorbeeld een restaurant of bioscoop. Als iemand de sleutels van het huis vergeet en als hij (per ongeluk) de deur sluit bij het verlaten van het huis, ziet de verzekeraar dit niet als een “verlies”. In dat geval keren verzekeraars niet uit.

Toch blijft het lastig voor zowel de verzekeraar als de verzekerde. Want wat als iemand beweert dat de sleutels buiten het huis zijn verloren of gestolen terwijl ze nog in huis zijn? Dan mag de verzekeraar wel een vergoeding betalen, maar ben je als verzekernemer schuldig aan verzekeringsfraude.

Wordt het vervangen van sloten gedekt door de inboedel- of opstalverzekering?

De meeste woningverzekeraars hebben voor het noodzakelijk vervangen van sloten een beschermingsclausule in de verzekeringsvoorwaarden opgenomen. Sommige verzekeringsmaatschappijen dekken het verlies van een huissleutel niet, maar melden dat er sprake is van een grijs gebied.

Er zijn twee verzekeringsmaatschappijen die niet duidelijk aangeven wat de vergoeding voor het vervangen van de sloten is. Dit zijn: Polis Direct en Zekur. 

Nieuw slot nodig: wat moet je doen?

Doe altijd als eerste aangifte van een misdrijf. Niet alleen na een inbraak maar ook als je jouw sleutels bent kwijtgeraakt of (vermoedt dat) deze zijn gestolen. Verzekeraars stellen dit namelijk vaak als voorwaarde voor  vergoeding. Neem dan direct contact op met jouw verzekeringsmaatschappij om de vervolgstappen te bespreken. Let op: Sommige verzekeringsmaatschappijen eisen dat sloten binnen 24 uur worden vervangen om het risico op inbraak te verkleinen. Ook voor woningverzekeraars is het belangrijk dat jouw woning goed beveiligd is, want ook bij diefstal kan aanspraak worden gemaakt op een vergoeding.

Conclusie

Veel verzekeringsmaatschappijen hebben voor het vervangen van de sloten binnen de inboedel- en opstalverzekering een aparte clausule. Het kan voorkomen dat de maatschappij specifieke voorwaarden stelt zoals aangifte van een misdaad. De grote maatschappijen dekken de kosten voor het vervangen van sloten tussen de 800 euro en 700 euro. Bij sommige maatschappijen is dit helaas nog steeds een moeilijk en grijs gebied. In alle gevallen is het het beste om onmiddelijk contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij om de beste handelwijze te bespreken.”

Bel direct: 0653194117

skg 3 sterren
Pinnen-logo
contant-betalen-logo
Woon_veilig-logo

Bel onze servicedesk voor een gratis consult

0653194117 

24/7 Bereikbaar

Je kan ons ook een bericht sturen

 

Wij helpen je graag

Je kan ons ook een bericht sturen

 

Wij helpen je graag